מדריך מכוני בדיקה בישראל
נכתב בתאריך: 28/11/10 , עודכן בתאריך:28/08/22
אנחנו יכולים להאשים את כלי הרכב בתאונות דרכים, אך מי שאמור לבדוק אותם ולוודא שהם מתאימים לעלות על הכביש, זה אנחנו...
כאשר בוחנים מה הם הגורמים שאחראים לתאונות דרכים, אזי שאחרי הגורם האנושי והגורם הסביבתי שמובילים באופן תדיר את הרשימה, נמצא הגורם השלישי, מוכנות כלי הרכב. במילים אחרות, האם הרכב תקין לנסיעה או לא.
מי שמחליט על כך הם מכוני רישוי. כפי שנראה בהמשך המאמר, מכוני רישוי בוחנים את הרכב במבדקי טסט ובדיקות שונות, שמיד נגיע אליהן, על מנת לאשר את תקינות הרכב ונותנים לו אישור לעלות על הכביש. כאן אנו יכולים לראות את ההבדל בין כלי רכב לכל מוצר אחר שאנו קונים. אם כל מוצר אחר נבדק ומתוקן באותו מקום , הרי שכלי רכב, נבדקים במסגרת מכון בדיקה והתיקון מתבצע במוסך שלנו. הסיבה היא, היא לא רק אתית אלא גם כדי לתת וודאות כמעט מוחלטת לתקינות הרכב.
על מכוני רישוי בישראל
בסך הכל יש קרוב ל60 מכוני רישוי בישראל. כולם מורשים על ידי משרד התחבורה. מכוני בדיקה אלו פועלים במספר חזיתות, בדיקת כלי רכב אחת לשנה (טסט) שמאשרת את כשירות הרכב לעלות על הכביש. כלי רכב ישנים (15 שנה על הכביש) צריכים לעבור בדיקות נוספות ואחרי 19 שנה יש לעבור טסט אחת לחצי שנה. בנוסף מכוני בדיקה מבצעים בדיקה לכלי רכב שהורדו מהכביש בגין ליקויים, בדיקת כלי רכב אחרי תאונת דרכים ובדיקת רכב לפני רכישה.
מיותר לציין מהי חשיבות בדיקת טסט לרכב. כל בעל רכב יודע, שבדיקה זו למעשה מנפיקה לו אישור שנתי לעלות עם הרכב על הכביש. נהג שנתפס ללא אישור כזה, יעמוד לדין. טסט של רכב מגלה לא אחת ליקויים שאינם נראים לעין ועלולים להיות מסוכנים.
במהלך בדיקות טסט בוחנים את מערכת ההגה של הרכב, מערכת הבלמים, מודדים זיהום אוויר, מכוונים גלגלים, בוחנים את הפנסים של הרכב וכן את תחתית הרכב. אם הרכב לא עובר את הבדיקה, יש לבצע בדיקה חוזרת תוך שבוע.
אם אנחנו עוברים רגע לבדיקת רכב אחרי תאונת דרכים או בדיקת כלי רכב שהורדו מהכביש עקב ליקויים, אזי שבדיקות אלו דומות במהותן לבדיקה שעובר אדם שנפצע רגע לפני שהוא חוזר לעבודתו. חזרה מוקדמת עלולה להוות סכנה בטיחותית.
אך השימוש הנרחב ביותר שעושה הציבור במסגרת מכוני בדיקה, אחרי טסט לרכב, הן בדיקות רכב לפני קנייה. כל מי שרוכש רכב יד שנייה (רכישת רכב חדש לא דורש זאת והוא גם לא מצריך לעבור טסט בשנה הראשונה שלו), ניגש אל מכון רישוי על מנת לבצע בדיקה של הרכב. הבדיקה כוללת את תקינות הרכב, רישום השילדה ומספר המנוע. לאחר מכן מתבצע וידוא שאכן המספרים תואמים את מה שמסר המוכר לרוכש. לא אחת בוטלו עסקאות, כתוצאה מכך שהרכב לא היה תקין לנהיגה.
מחירון בדיקת רישוי
משרד התחבורה מפרסם באתרו מחירון קבוע של בדיקות במסגרת מכון רישוי. בדיקה ראשונה לרכב עד 8,000 ק"ג עולה 62 שקל ובדיקות חוזרות עולות 19 שקל כל אחד. בדיקה ראשונה לרכב מעל 8,0000 עולה 102 שקל ובדיקה חוזרת לרכב זה עולה 30 שקל.
על פי משרד התחבורה, אין חובה להגיע בעצמכם לבצע את הבדיקה, אלא ניתן גם לשלוח מישהו אחר עם יפוי כוח מצדכם.